-->

iklan banner

Tutorial Cara Buat Partition Hard Disk

Partition hard disk ni untuk apa?

Buat partition hard disk (hard disk partitioning) ni sebenar ni ialah untuk membahagi-bahagikan ruang simpanan data yang terdapat dalam satu hard disk kepada beberapa bahagian yang lebih kecil.. Bila kita beli satu hard disk berkapasiti 500 Giga Byte, kita mungkin nak bahagi-bahagikan hard disk tersebut kepada dua bahagian atau lebih. Contohnya kita buat 2 partition 250GB, Windows akan nampak seoah-olah kita ada dua hard disk contohnya disk C 250GB dan disk D 250GB, bila 3 partition ada tiga hard disk, disk C 100GB, D 200GB dan E 200GB. Saiz kapasiti partition-partition tu kita boleh tentukan sendiri.

(Artikel ini memiliki gambar yang banyak, loading akan mangambil sedikit masa..)



Kenapa nak buat partition?

Bergantunglah kepada keperluan dan cita rasa sendiri. Macam aku, saya akan buat partition yang berasingan untuk My Document dan Multimedia. Sistem Windows dan segala installation aktivitas semua kat dalam C. My Documents saya letak dalam D dan dalam E saya letak fail-fail multimedia macam MP3 dan movie. Makara bila saya format C, saya tak payah risaukan fail-fail saya kat dalam D dan E tu.

Ada lagi satu partition F saya buat untuk buat back-up image partition C yang dah tepat dengan Windows  dan semua software. Bila Windows ada trouble macam kena virus atau sebagainya dan perlu diformat, saya cuma perlu restart guna Norton Ghost, dan copy image file dari F masukkan ke C, dalam 15 minit komputer saya dah siap menyerupai gres kena format dan fresh install Windows. (lebih kurang macam fungsi recovery la)

Ok, macam mana nak buat partition hard disk?

Ada banyak 3rd party software yang boleh dipakai untuk menciptakan partition contohnya Norton PartitionMagic dan Acronis Disk Director. Tapi yang saya nak tunjuk ni ialah hanya dengan memakai tools dalam Windows 7. (Dalam Windows XP pun lebih kurang sama.)

Ada dua cara gampang nak buat partition memakai Windows 7. Pertama, semasa nak install Windows 7 dan kedua, gunakan disk management dalam Windows 7.

1. Buat partition semasa install Windows 7.
Semasa proses install Windows 7 kita akan diberi pilihan di drive mana kita nak install Windows 7, menyerupai gambar di bawah:

Dari gambar di atas: ada satu hard disk (disk 0) yang tidak memiliki sebarang partiton (hard disk gres belilah kononnya tu.) Aku akan buat 2 partition dari disk 0 ni (tidak termasuk partition reserve).

1. Klik pada Disk 0, dan klik New
2. Aku akan buat partition pertama sebesar lebih kurang 8.5 GB. Aku taip 8500 dan klik Apply.

Bila buat partition yang pertama, Windows setup akan buat satu reserve partition sebesar 100MB secara automatik. Tekan OK.


Partition 1 dan 2 dah pun siap. Sekarang nak buat partition 3.

3. Tekan mouse pada Disk 0 Unallocated Space, dan klik New

4. Masukkan saiz partition 3 yang kita nak buat. Kat sini saya masukkan saiz maksimum yang ada. Tekan Apply.

5. Langkah terakhir, klik mouse pada Partition 3 dan tekan Format.

.Itu sahaja langkah-langkah yang perlu untuk buat partition semasa install Windows 7. Lepas ni, untuk meneruskan Windows installation, kita pilihlah partition mana yang kita nak install Windows 7 dan tekan butang Next.

Bila dah siap setup Windows 7 kita akan sanggup lihat Partition 3 iaitu Drive D dalam Windows Explorer.




2. Buat partition memakai Disk Management.

Partition juga boleh dibentuk memakai Disk Management tools apabila kita dah masuk sistem Windows.

Cara-cara buka Disk Management
1. Klik Start Menu dan taip partition kat ruang Search programs dan files
Windows akan cari aktivitas tersebut dan akan paparkannya di bahagian atas.


2. Klik pada Create and format hard disk partitions
Selepas itu Disk Management akan dipaparkan.


Dalam Disk Management kita boleh tengok semua partition dan drive yang ada. Kita juga sanggup lihat saiznya. Macam demo yang saya buat ni, kat dalam gambar atas cuma ada drive c:, system reserve dan cd-rom drive. Dari Disk Management tersebut kita sanggup tahu bahawa drive C dan System Reserve tu berada dalam hard disk yang sama. System reserve tu ialah partition yang dibentuk oleh Windows, jadi jangan ubah apa-apa yang itu.

Aku nak tunjukan macam mana nak buat satu lagi partition dari partition C.

1. Klik butang kanan mouse pada partition C
2. Klik Shrink Volume

Aku nak kecilkan partition C biar sanggup buat partition E. Dalam demo ni saya cuma ada 10GB hard disk sahaja. So, pola yang saya buat pun kecillah.

3. Taip 1500 kat ruangan Enter the amount to shrink in MB.
Dari gosip diatas, saya cuma boleh sanggup 2,201 MB sahaja paling maksima. Tak apalah saya cuma nak buat partition E sebesar 1,500 MB sahaja.

4. Klik butang Shrink
Dalam beberapa ketika (bergantung kepada saiz), partition C akan dikecilkan kepada 8.44 GB dan ada ruang gres sebesar 1.46 GB, boleh buat partition gres di situ.

5. Klik kanan butang mouse dan klik New Simple Volume
Akan keluar Volume Wizard

6. Klik Next

7. Taipkan saiz partition baru. Kat sini saya letak maksimum 1499. Tekan Next.

8. Tetapkan abjad drive yang baru. Kat sini, drive yang gres tu ialah E

9. Format partition. Kat dalam gambar atas ni, semuanya default value. Aku cuma ubah Volume label sahaja. Tekan Next
10. Tekan Finish.

Tunggu beberapa saat/minit (bergantung kepada saiz partition.)

Dah pun siap partition gres iaitu Drive E

Dah habis! From::mancisdahbasah.blogspot.com
Sumber http://johanrakyat.blogspot.com

Berlangganan update artikel terbaru via email:

0 Response to "Tutorial Cara Buat Partition Hard Disk"

Posting Komentar

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel