-->

iklan banner

✔ Produk Nanas Pineqaf Dilancar

PRODUK BERASASKAN BUAH NANAS PINEQAF telah dilancarkan oleh Ketua Setiausaha Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani Malaysia sempena MAHA 2018 di Laman Nanas. Turut hadir dalam majlis pelancaran tersebut yaitu Ketua Pengarah LPNM Dato' Hj Mohd Anim Hosnan, TSUB (Dasar) Dato' Naimah Ramli, Pengasas Syarikat PineQAF En Mohd Adli dan ramai para jemputan. Terdapat tiga produk utama yang dilancarkan pada majlis ini iaitu PineQAF Iceceram, PineQAF Pineapple Grill dan PineQAF Titbits. Produk ini yang dihasilkan dengan kerjasama LPNM merupakan salah satu taktik pemasaran produk hiliran berasaskan buah nanas selain daripada memakan nanas sebagai buah segar sahaja. Produk berasaskan buah nanas sebetulnya telah ada lebih daripada 40 jenis daripada produk kuliner menyerupai kuih muih, jus minuman, produk kosmetik, kuliner kesihatan dan sebagainya. Buah Nanas varieti MD2 yang premium dan berkualiti menunjukkan rasa yang manis, aroma yang berpengaruh serta tidak lidas menjadi pilihan ramai usahawan kuliner untuk dijadikan materi asas bagi menghasilkan produk berasaskan buah nanas. Pada masa ini negara menanam seluas 13,455 hektar nanas dengan menghasilkan sebanyak 438,500 metrik tan nanas dengan nilai pengeluaran sekitar RM618 juta. Sebahagian buah yaitu untuk pasaran eksport bernilai RM208 juta pada tahun 2017. Lazimnya produktiviti sesuatu ladang untuk menghasilkan buah berkualiti gred A dan keatas yaitu 80% bergantung kepada amalan agronomi yang dijalankan dan juga keadaan cuaca. Sekitar 20% lazimnya akan jatuh dalam gred B dan kebawah dimana buah nanas ini amat sesuai untuk dijadikan buah diproses.  Usaha syarikat QAF Food yang beroperasi di Seri Kembangan, Serdang, Selangor ini merupakan satu lagi kaedah mempelbagaikan produk berasaskan buah nanas yang sesuai. Artikel subuh ini aku menulis dalam blog "" mengenai 3 jenis produk berasaskan buah nanas yang dilancarkan untuk pengetahuan semua dan pembaca blog ini.


Produk AisKrim Nanas memang macam sudah biasa kita mendengarnya. Produk 'Pinaco Icecream' keluaran Syarikat QAF Food ini bagaimana pun memang berbeza dengan jenis aiskerim lain yang penulis blog pernah jumpa. Resepi khusus diformulasikan oleh pengasas syarikat ini memakai hanya nanas MD2 yang berkualiti dan beberapa rauan lain yang khusus. Ais Krim Nanas Pinaco ini yaitu dari jenis 'Soft Ice cream' yang lembut dengan citarasa nanas sebenar yang unik dan aroma yang harum (Sila lihat foto disebelah). Bergantung kepada lokasi dan saiz cawan, ais krim ini dijuak dengan harga RM2.00 satu cawan dan biasanya pelanggan akan membeli 2-3 cawan gres puas menikmatinya. Menusut pengasas ais krim ini, dia telah beberapa usang menciptakan RnD sendiri bagi mendapatkan satu kombinasi terbaik nanas Asikerim Pinaco ini dengan dukungan rakannya yang juga seorang pakar masakan (Chef) dihotel terkemuka. Beliau sekarang memiliki beberapa buah tong menciptakan aiskerim Pinaco dan sering mendapatkan tempahan daripada beberapa pihak menyerupai didalam Majlis Perkahwinan, Jamuan Rasmi Kerajaan dan sebagainya. Di premis kedainya juga ada ruangan untuk pelanggan tiba menikmanti ais krim nanas ini bersama sajian lain. Kepada mereka yang inginkan menikmati keenakan aiskerim nanas MD2 yang terbaik boleh mendapatkannya dengan pergi kepremis syarikat ini yang berada di Sri Kembangan.

Produk kedua yang dilancrkan kali ini yaitu kuliner berasaskan buah nanas iaitu PINEQAF PINEAPPLE GRILL atau dalam bahasa gampang sebagai 'Nanas Panggang'. Penulis blog amat suka dengan kuliner ini dimana ia sanggup menunjukkan keunikan rasa nanas panggang yang tersendiri dan dikelaskan sebagai produk kuliner nanas yang sihat. Dalam pada itu antara keunikan hidangan produk ini yaitu dimana diatas belahan nanas panggang ia ada potongan buah strawberry, ketulan aiskerim dan juga daun pudina diatasnya (Sila lihat foto disebelah). Hiasan yang menarik ini dengan aroma nanas panggang yang ditabur dengan serbuk kayu anggun (cinnamon) ini menunjukkan rasa anggun dan rasa kayu anggun yang lezat sekali. Hodangan ini dijual dengan harga diantara RM4.00 - RM5.00 satu set bergantung kepada saiz buah nanas panggang dan juga lokasi jualan. Ia amat sesuai untuk dijadikan kulineri yang sesuai dihidangkan sebagai kuliner pencuci lisan dihotel-hotel atau majlis-majlis keraian ramai dan majlis rasmi. 


Produk ke 3 yang dilancarkan didalam majlis ini yaitu PINEQAF TITBITS iaitu buah nanas potong yang diisikan didalam cawan atau 'cup'. Produk ini yaitu potngan buah nanas dalam bentuk kiub yang diisikan dalam cawan dengan ada cairan yang bisa mengekalkan kenakkan nanas MD2 yang berkualiti (Sila lihat foto disebelah). Menurut dakwaan pengasasnya, produk ini menerima undangan yang baik dikalangan pelanggan dan murid-murid sekolah disekitar Lembah Kelang dan di Ipoh. Satu cawan produk ini dipasarkan atau dijual dengan harga kilang RM2.00 dan ia memang sejenis kuliner kesihatan berasaskan buah nanas yang berkualiti. Pada masa ini beberapa distributor untuk bantu pemasaran produk nanas titbits ini telah ada dan syarikat akan menghantar produk ini kepada distributor yang dilantik. Kini dengan adanya beberapa produk kuliner berasaskan buah nanas, Syarikat QAF Food telah menambah peralatan untuk memproses di premisnya dengan lebih cekap dan produktif. Bantuan daripada LPNM, Kerajaan Negeri Selangor dan pihak lain sekarang dimanafaatkan dalam industri nanas negara. Beliau merancang untuk mendapatkan pinjaman ban bagi menambahkan peralatan memproses nanas dimasa akan datang. semuga dengan pelancaran produk berasaskan nanas oleh syarikat WAF Food ini akan mengakibatkan industri nanas negara terus berkembang. Semuga anda menerima isu berkhasiat membaca blog anim agro technology kali ini. Wasallam!!!...

PRODUK PINEQAF... TELAH DILANCARKAN...
AISKRIM NANAS... TERBAIK RASA DIMAKAN...
NANAS GRILL... PERTAMA DIPERKENALKAN..
BUAH NANAS... KINI SUDAH DIPELBAGAIKAN...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Room 960, Hotel Mariott,
Putrajaya, WP,
Malaysia.
(27 RabiulAwal 1440H).

Sumber http://animhosnan.blogspot.com

Berlangganan update artikel terbaru via email:

0 Response to "✔ Produk Nanas Pineqaf Dilancar"

Posting Komentar

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel